Dias overskrift

Hovedpine

Har du hovedpine?

Der findes mange forskellige slags hovedpiner. Nedenfor har vi listet de mest almindelige op. Hos langt de fleste patienter kan vi lindre eller fjerne hovedpinen.

• Spændingshovedpine
  • Kæberelateret hovedpine
  • Migræne
  • Klyngehovedpine / Hortons Hovedpine
  • MOH – Medicin Overforbrugs Hovedpine

Langt de fleste hovedpiner skal behandles fra flere vinkler. Det kan være vi skal ændre på:

• din kropsholdning
  • din arbejdsstilling
  • dit søvnmønster
  • din kost
  • dit aktivitetsniveau
  • din måde at tygge og spise på
  • dit medicinforbrug

Hvad end det er der fremprovokerer din hovedpine, så gør vi alt for at finde frem til den bedste behandling.

Spændingshovedpine:

Den mest almindelige form for hovedpine er spændingshovedpinen, den rammer ca. 1/3 af befolkningen i løbet af en enkelt måned. Der kan variere fra let generende til moderate smerter.

Smerterne er karakteriseret ved:

• Strammende, pressende, trykkende fornemmelser i hovedet, typisk på begge sider af kraniet.
  • Spændt fornemmelse i muskulaturen i nakke, skuldre og øvre ryg.
  • Forværres typisk ved meget arbejde foran computerskærmen, en dårlig arbejdsstilling og stress
  • Lindres typisk ved aktivitet
  • Man føler sig normalt ikke generet af lyd og lys og oplever ikke svimmelhed eller kvalme.

Kæberelateret hovedpine:

Kæberelaterende hovedpine skyldes som regel overbelastning af kæbeled. Hvis du skærer tænder, tygger skævt f.eks. kun tygger i den ene side af munden. Har dårlig tandkontakt når du lukker munden, eller hvis du f.eks. har tendens til at presse tungen op i ganen hele tiden. Hvis det klikker eller knaser fra dit kæbeled er det også en god indikation for at der er noget i leddet der skal rettes op på.

Smerterne er karakteriseret ved:

• Knugende eller jagende smerter fra kæbeled
  • Ansigtssmerter fra øjenbryn, kindben og kæbe
  • Trykken for ørene
  • Smerter fra tunge, mundhule og hals
  • Smerter i kraniekanten, der hvor hovedet sidder fast på halsen

Migræne

Migræne deles op i 3 forskellige typer, du kan lide af migræne med aura eller uden aura. Aura betyder symptomer som synsforstyrrelser, flimren for øjnene eller dobbeltsyn, føleforstyrrelser og talebesvær – Disse symptomer varer typisk omkring en times tid.

Ved begge typer af migræner oplever med typisk kvalme, opkast og svimmelhed.

Migrænerne kommer i anfald og kan vare fra timer til dage.

Smerterne er typisk karakteriseret ved:

• Dunkende/pulserende hovedpine
  • Smerten sidder kun i den ene side af hovedet. Smerten kan dog i visse tilfælde skifte side.
  • Smerterne er moderate til svære.
  • Du er lyd- og lysfølsom
  • Forværring ved fysisk aktivitet

Vi ved endnu ikke hvad der forsager migræne, men man mener, at faktorer som hormonelle ændringer, længerevarende stress eller psykiske udfordringer kan fremprovokerer migræne. Vi oplever at kunne lindre vores migrænepatienters hovedpine, så hyppigheden af deres anfald daler. Dog kan fysioterapi ikke stå alene i behandlingen af migræne og må oftest suppleres med medicinsk behandling.

Klynge hovedpine eller Hortons hovedpine

Denne form for hovedpine opfattes som den værste og mest invaliderende når man er i et anfald. Typisk varer anfald fra 1-3 timer, kommer 1-8 gange dagligt, i en periode på 2 uger til 3 måneder. Når er hovedpineperiode er slut, kan gå måneder eller op til et år før den kommer igen.

Smerterne er karakteriserede ved:

• Stærke smerter i og omkring det ene øje, altid det samme øje
  • En kraftig dunkende fornemmelse, som en kniv der bliver stukket ind i
    øjet eller en knytnæve i kraniet der prøver at presset øjet ud
  • Rødme og hævelse i og omkring det ene øje
  • Øjet løber i vand

Folk der rammes af denne hovedpine bliver meget rastløse under et anfald, det ses ofte at patienten presser sig selv på kraniet eller øjet eller at patienten vælger at dunket kraniet ind mod en væg, alene for at få afbræk fra den meget voldsomme smerte i/bag øjet. Diagnosen stilles på baggrund af patientens forklaringer. Der er ikke fundet en kurerende behandling, men patienten kan dulme anfald ved at inhalere ren ilt eller med en medicinsk indsprøjtning.

MOH – Medicinoverforbrugshovedpine

Man kan få hovedpine af hovedpinemedicin. Derfor er det vigtigt at du er opmærksom på ikke at spise pillerne for hyppigt.
Et overforbrug karakterisering ved brug af smertestillende mere end 15 dage om måneden. Hovedpinen kommer dagligt eller næsten dagligt. De smertestillende piller det drejer sig om er f.eks følgende:

• Pamol
  • Pinex
  • Ipren
  • Aspirin
  • Imigran

Hovedpinen kommer fordi hjernen langsomt tilvænnes effekten af de smertestillende piller, derved forekommer der hovedpine så snart effekten af pillerne aftager. Det er også undersøgelser som kunne tyde på at pillerne ændre på kroppens smertetærskel og du derfor bliver mere sensibel overfor smerter end du ville være normalt.

Det er vigtigt at trappe ned på de smertestillende piller. For mange vil det være for voldsomt at tage en kold tyrker, derfor kan det være fordelagtigt at trappe ned, gerne i samråd med din læge. Når medicinen er helt ude af kroppen, vil du som regel blive generet at den oprindelige hovedpine. Derefter er det så vigtigt at finde årsagen til den.

Husk at smertestillende piller jo er symptombehandling. Det er vigtigt at du bliver ordentligt undersøgt og får den korrekte behandling, som giver dig et varig godt resultat.

Skyldes hovedpinen fysiske skavanker, fejlstillinger, kompensationsmønstre, muskulatur på overarbejde, for stramt bindevæv, dårlig arbejdsstilling, stress, kæbegener, arvævsproblematikker så kom ind til os og bliv undersøgt.

Hvis du har yderligere spørgsmål eller ønsker at komme i gang med behandling af din hovedpine så skriv til [email protected]